Hoe is het om als HR-manager te werken bij een snel groeiend bedrijf als Breedweer? Ineke van Til vertelt over de ervaringen die zij heeft opgedaan in de afgelopen anderhalf jaar.

KBL circulair schoonmaakcentrum is groothandel in circulaire schoonmaakmiddelen en circulair kenniscentrum voor de schoonmaak. Gestart in 2007 onder de naam K&B Schoonmaakcentrum is het bedrijf na diverse overnames vanaf 2014 verdergegaan als KBL onder de bevlogen leiding van Hilco Kooistra. We praten met Hilco over de noodzaak van circulair ondernemen. ‘Onze missie is een schone wereld door volledig circulair te zijn. En die wereld heeft JOU nodig om het verschil te maken.’
Een schone wereld met KBL
KBL circulair schoonmaakcentrum is groothandel in circulaire schoonmaakmiddelen en circulair kenniscentrum voor de schoonmaak. Gestart in 2007 onder de naam K&B Schoonmaakcentrum is het bedrijf na diverse overnames vanaf 2014 verdergegaan als KBL onder de bevlogen leiding van Hilco Kooistra. We praten met Hilco over de noodzaak van circulair ondernemen. ‘Onze missie is een schone wereld door volledig circulair te zijn. En die wereld heeft JOU nodig om het verschil te maken.’
De cirkel rondmaken
Hilco had zich nooit verdiept in circulair ondernemen. Totdat Jack Stuifbergen van Breedweer hem in 2017 de ogen opende en zei: ‘Hilco, het is tijd voor verandering. Je moet circulair gaan ondernemen.’ ‘Ik dacht waar heeft hij het over,’ vertelt Hilco. ‘Maar ik heb me in de materie gestort en ben er als een blok voor gevallen.’
Hoever zijn passie voor circulair ondernemen gaat, blijkt als hij zegt kippenvel te krijgen nu hij het verhaal weer vertelt. ‘Ik begon met het bestuderen van afvalstromen en bezoeken van afvalbedrijven als GP Groot en Renewi. Maar hoe moest ik nu het verschil gaan maken? Ik was tenslotte geen afvalverwerker, maar wilde afval als een grondstof gebruiken. In 2018 besloot ik een shredder aan te schaffen en inmiddels shredderen we op jaarbasis duizenden plastic flesjes van onze klanten. Fantastisch! Het mooie is dat alle partijen hier voordeel uithalen. De klant heeft minder afval, dus bespaart geld. Wij als KBL kunnen weer grondstoffen laten maken van afval. GP Groot transporteert het naar de producent. En wij kopen het als sprayflacon weer terug, waarnaar het via Breedweer naar de eindklant gaat. Zo ontstaat een ketensamenwerking en is de cirkel helemaal rond.’
Een circulaire economie begint bij jezelf
‘Begin dit jaar hebben we een balenpers aangeschaft. Onze klanten drinken koffie uit papieren koffiebekers en gooien de bekers in onze van gerecycled materiaal gemaakte koffietainers. De gebruikte papieren handdoekjes gaan in de handdoektainer. Wij halen de tainers op als wij een nieuwe voorraad afleveren. Zo hebben we geen extra vervoersbewegingen en zorgen we niet voor extra CO2-uitstoot. In Alkmaar verbalen we het papieren afval en zodra we een pallet vol hebben, gaat deze naar onze papierleverancier Satino. Zij maken daar bijvoorbeeld nieuwe handdoekjes en toiletpapier van. Die kopen wij weer terug voor onze klanten. Zo zijn we 100% circulair. En het mooie is dat je die circulaire economie zelf creëert,’ legt Hilco enthousiast uit.
Geen extra vervoersbewegingen en geen extra CO2-uitstoot.
Duurzaam en circulair assortiment
Als ik Hilco vraag op welk product uit zijn assortiment het meeste trots is, blijft het even stil. ‘Ik kan er niet één kiezen, heb je even? Graag noem ik ons schoonmaakmiddel Evie Blue, 100% duurzaam en 0% afval. De papieren Bonton bekers van 100% gerecycled materiaal én in elkaar gezet door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Onze samenwerking met Black Satino die niet uniek is, maar wel unieker omdat wij het papier terughalen én terugkopen. En natuurlijk onze refurbished producten. Gebruikte stofzuigers en werkkarren kopen wij terug nadat ze enkele jaren gebruikt zijn op een object voor een afgesproken vast bedrag. Wij refurbishen deze, zodat we weer als nieuw zijn en opnieuw ingezet kunnen worden. Ook hier weer een win-winsituatie. Wij hoeven geen nieuwe materialen in te kopen, te gebruiken of te maken en de klant is voordeliger uit met materiaal dat prima werkt. Wie wil dat nu niet?’
De wereld heeft jou nodig
Het is de hoogste tijd voor actie om de klimaatdoelstellingen in 2030 te halen. We putten onze aarde uit en gebruiken jaarlijks drie keer zoveel als dat we nodig hebben. Waarom? Dat moeten we anders doen! Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden in de schoonmaakwereld. Facilitaire inkopers kunnen het verschil maken. Zij moeten vragen om échte duurzaamheid bij hun facilitaire dienstverlener. Niet iedereen die zegt dat hij duurzaam is dat ook daadwerkelijk. Recyclebaar heeft bijvoorbeeld een totaal andere betekenis dan recycled… Onze missie is een schone wereld creëren. Als schoonmaakindustrie moeten we daarin een leidende rol vervullen. Door volledig circulair te zijn, maken we de aarde schoon, mooi en gezond. Een leefbare plek voor iedereen, voor nu en in de toekomst. Dat kunnen we niet alleen, dat moeten we samen doen. Inkoper, de wereld heeft jou nodig om het verschil te maken. Grijp jij die kans door te kiezen voor duurzame en circulaire schoonmaak?