skip to Main Content
Bas Eijkelenkamp-Breedweer

Impactmaker Bas Eijkelenkamp begint zijn carrière in de facilitaire dienstverlening als vuilnisman. Na twintig jaar diverse functies in het ‘vuil’ te hebben bekleed, stapt hij in 2008 over op ‘schoon’. Sinds een jaar is hij een van de impactmakers van Breedweer. Als senior accountmanager zorgt hij voor het binnenhalen van mooie opdrachten om zoveel mogelijk mensen die langs de zijlijn staan een kans te geven op de arbeidsmarkt.

Een echte salesman

Bas is een salesman pur sang, gezegend met de welbekende vlotte babbel. ‘Ik geniet van gunningen,’ begint Bas zijn verhaal. ‘Veel mensen begrijpen dat niet, maar salesmensen herkennen die kick zeker.’ De 53-jarige inwoner van Hoorn wordt geroemd om zijn positieve instelling en teamplayersmentaliteit. ‘Mijn bulderende lach waardeert echter niet iedereen,’ lacht Bas. ‘Sommige mensen vergelijken mijn uiting van vrolijkheid met een aardbeving in Groningen.’

Social return toepassen

De unieke plek die Breedweer inneemt in de schoonmaakbranche spreekt Bas enorm aan. Bij vorige werkgevers heeft hij met wisselend succes geprobeerd om social return in de werkwijze toe te passen. ‘De keren dat het me lukte om zo een opdracht binnen te halen en banen te creëren voor mensen die anders weinig of geen kans hadden gekregen, kan ik mijn nog levendig herinneren,’ aldus Bas.

Duurzaam leven

Bas maakt zowel binnen als buiten werktijd impact. Hij probeert zo duurzaam mogelijk te leven onder andere middels de zonnepanelen op zijn dak en het eten van minder vlees. Producten als rijst, koekjes, pasta, kruiden en groenten koopt hij zonder verpakking. ‘Die worden geleverd in statiegeld weckpotten,’ vertelt Bas. ‘Daarnaast ben ik met 150 mensen in Hoorn en omgeving druk bezig met het oprichten van een eigen biologische boerderij om onszelf te voorzien van ons dagelijkse eten.’

Imagoprobleem

Veel facilitaire beroepen hebben te kampen met een imagoprobleem. ‘Mensen zijn nu eenmaal scheutiger met klachten dan met complimenten. Een oud-collega maakte ooit de vergelijking met het leidingwater in Nederland. Ons water is kwalitatief het beste van de wereld en altijd beschikbaar. Toch hoor je nooit iemand die na een heerlijke douche het waterleidingbedrijf belt om te vertellen wat een geweldige prestatie ze weer hebben geleverd. Maar als het water een keertje niet stroomt, heb je de poppen aan het dansen. Zo is het eigenlijk ook met schoonmaak.’

Het resultaat van samenwerken maakt mij blij

Het resultaat van samenwerken

Voor Bas heeft de schoonmaakbranche juist veel positieve punten. Zijn werk zorgt ervoor dat hij op de gekste, leukste en mooiste plekken van Nederland komt. ‘De ene dag loop ik op een school en de volgende dag op een brandweerkazerne of in een gevangenis. Het mooie aan Breedweer vind ik dat iedereen zich hier thuis voelt en zichzelf kan zijn. Samen werken we elke dag om aan de wensen van onze opdrachtgevers te voldoen en maximale impact te maken. En dat vind ik als teamplayer helemaal geweldig. Het resultaat van samenwerken maakt mij blij.’

 

Back To Top