Hoe is het om als HR-manager te werken bij een snel groeiend bedrijf als Breedweer? Ineke van Til vertelt over de ervaringen die zij heeft opgedaan in de afgelopen anderhalf jaar.

Partners met een missie
Mediabureau en sociale onderneming Wij zijn MEO heeft een belangrijke missie: het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Een missie die naadloos aansluit bij die van Breedweer om zoveel mogelijk mensen met achterstand op de arbeidsmarkt duurzaam richting arbeid te brengen. Zouden MEO en Breedweer daarom zo’n perfecte match zijn? Directeur Joost van der Burght van MEO vertelt over sociaal ondernemen en de samenwerking met Breedweer.
Over MEO
Als student commerciële economie aan Hogeschool in Holland maakt Joost kennis met MEO. Op jonge leeftijd krijgt hij de kans om in het bedrijf te stappen twee jaar eerder opgericht is. Inmiddels is MEO uitgegroeid tot een succesvol mediabedrijf met vijftig werknemers en kantoren in zowel Alkmaar als Haarlem, met Joost aan het roer.
Bewustwording
Joost: ‘In mijn eerste jaar kregen we hulp van iemand die in een traject zat om werkervaring op te doen. De zaken liepen goed en we besloten hem een baan aan te bieden. Nadat de jongen van de schrik bekomen was omdat hij dit totaal niet had verwacht zei hij: ‘dat vind ik zo mooi, mag ik je een knuffel geven?’ Dat was een van de momenten waarop ik inzag dat ik het nooit meer anders wilde doen. Waarom? Omdat de wereld heel anders in elkaar zat dan ik voor ogen had. Het draaide niet alleen om meer, beter en mijzelf, maar om iets veel belangrijkers. Het gevoel dat mij dat gaf, was niet te evenaren met commercieel succes.’
Joost meets Jack
In het sociale ondernemerscircuit waar regelmatig evenementen en bijeenkomsten worden georganiseerd, ontmoet Joost Jack Stuifbergen. ‘Jack is excentriek en niet te missen. Waar wij elkaar direct in vonden is dat we beide absoluut de drang voelen om het anders te doen, maar daarbij niet willen vervallen in clichés. Daarbij konden we elkaar direct van dienst zijn: Breedweer had de wens voor een nieuwe website en wij zochten een schoonmaker. Hoe mooi is het als je dan sociaal bij elkaar kunt inkopen?’
‘De ontwikkeling van de website was een heerlijk creatief proces, waarin we gestimuleerd werden om steeds een stapje extra te doen. Met als resultaat een geweldige website die duidelijk de rebelse identiteit van Breedweer laat zien.’
Breedweer zorgt ervoor dat wij onze creativiteit optimaal kunnen laten stromen in een met impact schoongemaakte werkomgeving.’
Schoonmaak met impact
De schoonmaak van het prachtige pand van MEO in Alkmaar vindt plaats onder leiding van objectleider Gairoen Abdoella. ‘Een hele fijne samenwerking waar we heel blij mee zijn,’ aldus Joost. ‘We hoeven maar een berichtje te sturen en het is alweer geregeld. Breedweer zorgt ervoor dat wij onze creativiteit optimaal kunnen laten stromen in een met impact schoongemaakte werkomgeving.’
Sociaal inkopen
Als ik Joost vraag of ze altijd sociaal inkopen, is het antwoord van Joost duidelijk. ‘Nee! Veel sociaal ondernemers zijn vooral bezig met wat zij kunnen doen voor de maatschappij, maar vergeten hierbij om concurrerend te zijn voor de markt. Dat is iets waar we ons als sociaal ondernemers hard voor moeten maken. We hebben een maatschappelijke missie, maar je moet wel betaalbaar blijven én kwaliteit leveren. Het draait om maatschappelijke meerwaarde, maar daarin kun je ook doorschieten.
Het beste resultaat
Samenwerken is niet alleen kijken naar wat er gedaan moet worden. Creëer ook af en toe de ruimte om met elkaar te kijken waarom je iets wilt en hoe je dit gaat aanpakken. Dat betekent verder denken dan een opdracht. Op die manier leidt samenwerking tot het beste resultaat. De samenwerking met Breedweer is daarvan het absolute bewijs.’